تفاوت دندان شیری با دندان دائمی چیست؟
نوشته شده توسط : خانم نویسنده

تفاوت دندان شیری با دندان دائمی چیست؟


تفاوت بین دندان های شیری و دائمی را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد. معمولا دندان های شیری از 6 ماهگی رشد می کنند و از 6 تا 7 سالگی یکی یکی می ریزند. در صورت تاخیر در رشد یا افتادن دندان ها تا 6 ماه تاخیر مشکلی ندارد اما اگر تاخیر بیشتر باشد باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. اما تفاوت بین دندان شیری و شیری چیست؟ برای شناخت این دندان ها می توانید به موارد زیر توجه کنید.

مینا و عاج دندان‌های شیری نازک‌تر و پالپ آن بزرگ‌تر از دندان‌های دائمی است.
به دلیل نازک تر بودن عاج دندان های شیری، اگر این دندان ها پوسیده شوند، پوسیدگی به سرعت به عصب می رسد. به همین دلیل باید کودک را مرتب نزد دندانپزشک برد تا در صورت مشاهده پوسیدگی، زودتر دندان هایش چک و ترمیم شوند.

دندان های شیری سفیدتر از دندان های شیری هستند
اگر به شیر و دندان های دائمی کودک خود دقت کنید، متوجه می شوید که دندان های دائمی او زردتر از دندان های شیری هستند.

دندان های شیری ریشه کوتاهی دارند
از آنجایی که دندان شیری به استخوان فک متصل نیست، اگر کودک از ارتفاع بیفتد یا ضربه ای به دندان وارد شود، دندان شیری کشیده می شود. اما اگر دندان اصلی نهفته باشد و فضای بیشتری برای رشد داشته باشد و دندان دائمی از فک خارج شود، ریشه آن راحتتر قابل حل است.

دندان های شیری می افتند
حتی اگر از دندان های شیری به خوبی مراقبت شود، باز هم می ریزند، اما اگر به خوبی از دندان های دائمی مراقبت کنیم، ممکن است تا پایان عمر حفظ شوند. سلامت دندان های شیری می تواند به ما در داشتن دندان های شیری سالم و زیبا کمک کند.

 

دندان های دائمی چیست؟
دندان های دائمی یا بالغ به تدریج جایگزین دندان های شیری کودک شما می شوند. 32 دندان دائمی وجود دارد و معمولاً وقتی کودک شما به شش سالگی می رسد، دندان های شیری شروع به افتادن می کنند و سپس شروع به رشد می کنند. این بدان معنی است که کودک شما تقریباً همزمان با ورود به مدرسه ابتدایی شروع به از دست دادن دندان می کند.

البته هر کودکی متفاوت است. برخی ممکن است از دست دادن اولین دندان شیری خود را در سن پنج سالگی تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا هفت سالگی طول بکشد تا اولین دندان خود را تجربه کنند.

تفاوت بین دندان های دائمی و شیری چیست؟
اولین تفاوت این است که 32 دندان دائمی وجود دارد در حالی که تنها 20 دندان شیری رشد می کنند. دندان های دائمی بزرگتر از دندان های شیری هستند و ممکن است مانند دندان های شیری سفید به نظر نرسند. زیرا مینای دندان شیری نازکتر از مینای دندان دائمی است. ریشه دندان های شیری نیز نازک تر و کوتاه تر از ریشه دندان های دائمی است. زیرا دندان شیری به گونه ای طراحی شده است که پس از بیرون آمدن اندکی از دندان دائمی شروع به افتادن می کند.

 

اطلاعات بیشتر 





:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: